Roeiverbod

Wanneer kan er NIET geroeid worden?

Op Pampus geldt een vaarverbod voor alle boten indien één van de volgende weersomstandigheden optreedt:
1.  Door vorst is ijsgang ontstaan op de Vaart, de Wetering of in de kom voor het gebouw;
2.  Niet alleen ijsgang is slecht voor de boten, ook als het vriest of tegen het vriespunt aan zit kunnen boten in de loods kapot vriezen.
Daarom geldt een algeheel roeiverbod als de
temperatuur overdag en 's nachts onder de 0 graden zakt. Water zet uit als het bevriest, dit kan de boten beschadigen, zelfs als ze in de loods liggen. Indien de temperatuur overdag boven 0 graden is en 's nachts onder 0 dan geldt het verbod niet voor het kunststof  materiaal;
3. 
Door mist is de fietsbrug aan de overzijde van de kom vanaf het pad naast het clubgebouw niet meer zichtbaar;
4.  Teletekst pagina 710 geeft waarschuwing voor Windkracht 7 of hoger in het IJsselmeergebied;
5.  Bij (dreigend) onweer;
6.  Tussen zonsondergang en zonsopkomst.;
7.  Ook kan er door het bestuur een vaarverbod ingesteld worden, bij bijzondere gebeurtenissen op de vereniging of het water.                                                                             

Deze regels zijn ingesteld voor de veiligheid van roeiers en ter bescherming van het materiaal.
Ondanks alle regels geldt natuurlijk: blijf goed nadenken over de risico’s die je ten aanzien van jezelf of de boot neemt.

 














10 gouden tips voor veilig roeien

bron: Rijkswaterstaat

1. Kijk voldoende achterom
Het grootste gevaar komt uit de richting waar u naartoe vaart. Kijk dus voldoende achterom
2. Draag fel gekleurde, fluorescerende (oranje of gele) kleding
3.
Vaar zo dicht mogelijk langs de oever
4.
Denk aan de dode hoek
De dode hoek van de beroepsvaart kan oplopen tot maar liefst 350 meter. Binnen die dode hoek kunnen schippers u niet zien. Als u de stuurhut kunt zien, kan de schipper u ook zien!
5. Vaar een duidelijk koers
Laat tijdig zien wat u van plan bent, vaar geen zig-zag koers. Geef de beroepsvaart de ruimte. Vooral in de buurt van bochten en in- en uitvaarten van havens hebben beroepsvaarders extra ruimte nodig.
6.
Werk mee bij het op- en voorbijvaren
Als schepen u naderen of u voorbij willen varen, werk dan mee. Maak voldoende ruimte en minder uw snelheid. Maar niet plotseling. Roei alleen naast elkaar als er een andere schepen in de buurt zijn
7. Blijf extra alert bij het invaren van vaarwegen
8.
Roei alleen bij goed zicht
Roeiboten zijn slecht zichtbaar op de radar. Roei daarom alleen bij een zicht van minimaal 500 meter en bent u bewust van het gevaar dat schippers u niet goed kunnen zien.
9. Aandachtsein
Schippers kunnen bij dreigend gevaar met de luchthoorn een aandachtsein geven. Dat is een lange stoot van ongeveer 4 seconden. Zo’n signaal kan zelfs voor u bestemd zijn. Reageer dan alert en geef andere vaarweggebruikers de ruimte. Beter nog: probeer deze aandachtseinen te voorkomen.
10. Leer de regels van het Binnenvaartpolitiereglement
De vaarregels voor kleine vaartuigen moet u als roeier goed kennen. Zo kunt u beter inspelen op de omstandigheden.

 

Wie heeft voorrang?

Op het water gelden andere regels dan op de weg. De basisregel luidt: handel altijd zo, dat een aanvaring wordt voorkomen.

Als roeier bent u een kwetsbare gebruiker van de Rijksvaarwegen. Geef de overige vaart voldoende ruimte, ook in het belang van uw eigen veiligheid

 

+ Winterregels

 

+ Aandachtspunten 'roeien in de winter'

 

Roeien en de kou

Roeien is een sport die weinig blessures geeft, maar wanneer de buitentemperatuur onder de tien graden Celcius ligt, zijn er voor de roeier een aantal dingen waar hij aan moet denken. Overigens geldt dit ook bij wat hogere temperaturen. Er zijn een aantal blessures, die mede door de kou veroorzaakt kunnen worden.  Ik denk daarbij zowel aan spierklachten vooral van de rug als aan peesontstekingen van de polsen. Deze komen natuurlijk in de eerste instantie door verkeerde roeitechniek, maar onder koude en natte omstandigheden loop je hierop een groter risico.

Artikel van Carolien Goldhoorn, lid van URV Viking

Voorkomen van blessures

Om dit soort blessureleed te voorkomen is het verstandig om voldoende warm gekleed te zijn. Het handigst is het zogenaamde laagjes systeem (verscheidene kledinglagen over elkaar heen). Als je de boot instapt heb je voldoende kleding aan die vooral ook rug en polsen goed bedekt en warm houdt. Na het inroeien kun je dan een of meer laagjes uittrekken. Bij stilliggen of koude rugwind kan weer een laagje aangetrokken worden. Let er verder op dat je niet doornat wordt van de regen. Een wind- en/of waterdichte bovenlaag, die zonodig alleen als reserve meegenomen wordt, is hiervoor eigenlijk onmisbaar. Het is verder aan te raden om voor het instappen in de boot een warming up te doen, zoals inlopen of op de ergometer gaan zitten. Pas dan wel op voor afkoeling in het eerste deel van de outing.

Onderkoeling

Om onderkoeling bij tochten te voorkomen moet je tenminste een stel extra droge kleren meenemen. Bij lange tochten of als het regent zelfs meer. Goede bescherming tegen regen, wind en opspattend water, dus een goed jack, is onmisbaar. Neem ook een thermoskan warm drinken, zoals thee of chocolademelk (geen alcohol) mee.

Herkennen van onderkoeling

Tijdens tochten en natuurlijk bij omslaan loop je risico op onderkoeling (temperatuur <35,5o C). In het water koel je namelijk 20 tot 30 keer sneller af dan onder droge omstandigheden. Bij onderkoeling worden een aantal fases onderscheiden. Allereerst de fase met bleekheid, rillen en uitputting. Later treedt coördinatieverlies, verwardheid, sufheid of agressiviteit op. In geval van ernstige onderkoeling verliest het slachtoffer het bewustzijn en is er een groot risico op hartritmestoornissen en hartstilstand.

Wat te doen bij onderkoeling?

Bij onderkoeling moet de natte kleding zo snel mogelijk vervangen worden door droge kleding. Het slachtoffer dient beschermd te worden tegen bijvoorbeeld de wind om verdere afkoeling te voorkomen. Geef hem warme, niet alcoholische drank te drinken en laat hem een lauwwarme douche nemen. Als het slachtoffer niet of nauwelijks meer bij bewustzijn is, waak dan voor verdere afkoeling. Breng hem, zo mogelijk in liggende houding, in veiligheid, en beweeg hem niet meer dan noodzakelijk is. Bel zo snel mogelijk 112, omdat het hier een levensbedreigende situatie betreft.

Wat te doen bij omslaan?

Ga zo snel mogelijk naar de kant en klim uit het water. Laat de boot liggen in het water, die kan later door een ander worden opgehaald. Zorg dat je in beweging blijft en zo snel mogelijk naar de loods gaat om onder de warme douche te gaan staan. Lukt het niet om binnen drie tot vijf minuten uit het water te komen, bijvoorbeeld omdat de kant te ver weg is, klim dan boven op de omgeslagen boot. Zo voorkom je snellere afkoeling door het water. Voor roeien op open water gelden deze principes ook, maar overleg voor zo’n tocht eerst over het nemen van verdere veiligheidsmaatregelen (zwemvesten mee) met ervaren mensen.

 

 

Er is geen enkele wetmatigheid wat betreft de overlevingskansen in water. Onderstaande tabel is een zeer ruwe schatting. De werkelijke tijd hangt af van veel factoren zoals lichaamsbouw, hoeveelheid onderhuids vet, gebruik van alcohol of medicijnen, kleding, geslacht, windsnelheid, lichamelijke en geestelijke conditie.

 

 

Watertemperatuur

Wetsuit

Gekleed

Zwemkleding

 0° C

15 minuten

9 minuten

2 minuten

 5° C

3 uur

1 uur

0,5 uur

10° C

9 uur

3 uur

1 uur

15° C

12 uur

5 uur

2 uur

20° C

15 uur

8 uur

4 uur

Bron: KNRM
http://www.knrm.nl