U bent hier: Home › Archief › Van de fysio, column

Van de fysio, column


Tips om de winter door te komen

     

 

Geschreven door Elvira van Schaijk   

woensdag 18 oktober 2006

Voor het succes in het komende seizoen moet je nu de basis leggen. Dat betekent dat je nu al aan je basis moet gaan werken. Als je pas na oud en nieuw uit je winterslaap komt, is dat veel te laat. In dat geval laat je kostbare trainingstijd liggen en lig je niet goed voorbereid aan de start bij de eerste wedstrijd. De concurrentie zit immers ook niet stil.

4 TIPS om de winter door te komen.

 

TIP 1

Op het plaatje staat schematisch de opbouw van een trainingsperiode weergegeven. De top van de piramide ligt op het moment dat je in topvorm wilt zijn. De meeste roeiers zitten nu in de onderste zone. Deze moet je zo lang mogelijk laten duren. Dit is een rustige duurtraining. Het is goed om met enige regelmaat intensief te trainen, maar bouw wel rustig op voordat je de (vaak te) intensieve lange training gaat doen.

 

TIP 2

Ga nooit sporten met koorts. Een goede vuistregel is dat je na de griep minstens 2 dagen koortsvrij moet zijn.

TIP 3

Probeer een uur voor een training/wedstrijd geen suikerhoudende drank te nuttigen. Door de suiker krijg je een snelle aanmaak van insuline en zal de glucosespiegel in je bloed dalen. Drink wel een suikerhoudende drank na afloop. Onderzoek laat zien dat dit je afweersysteem versterkt.

TIP 4

Let op vet en ook op koolhydraten. In de winter komen er vast wat kilo’s aan, maar deze moeten er allemaal weer af.
Optimale vetverbranding: ben je toch iets zwaarder geworden ( veteranen) dan moet dit er weer af. Je maximale vetverbranding ligt op 74% van je maximale hartslag. Ben je 85 % aan het sporten dan verbrand je alleen koolhydraten en geen vet.


CONCLUSIE De basis voor een goed seizoen wordt in de winter gelegd. Deze 4 tips kunnen je helpen met een betere voorbereiding op het komende seizoen. VEEL SUCCES

                                                


Ogenblik a.u.b. ...